FMC ile Facebook Reklamlarında Değişenler


Facebook yeniliklerini duyurduğu F8 konferansının ardından mümkün olduğunca çok geliştiriciyle bir araya gelmek aralarında İstanbul'un da olduğu birçok şehirde geliştiricilerle bir araya gelmişti. Bu etkinliklerle birlikte Facebook'un pazarlama özelliklerini kullanan kesimden gelen istekler artmış olacak ki ilk defa bir pazarlama konferansı (Facebook Marketing Conference) düzenlemeye karar verdi. New York'ta gerçekleştirdiği bu konferansla marka ve reklam yöneticilerine seslenen Facebook yöneticileri ayrıca birçok yeni kullanımı da ilk kez duyurdular.


Konferansın açılış konuşmasını yapan Facebook'un İşletme Müdürü (COO) Sherly Sandberg birçok ilginç hikayeden bahsetti. Facebook üzerinden paylaşılan bir fotoğraf üzerine çocuğunun nadir bir hastalığa sahip olabileceği konusunda uyarılan anneden, Mısır ayaklanmasına kadar değişik hikayeler paylaşan Sandberg konuşmasını iletişimin, ilişkilerin ve dolayısıyla pazarlamanın online'a taşınmasına vurgu yaparak sürdürdü. Son olarak ise şu anda bulundukları noktaya en büyük katkıyı birlikte çalıştıkları yada bireysel olarak ürettikleri uygulamalarla gelişime ortak olan partnerlerinin gösterdiğini anlatarak onlara teşekkür etti.

Hemen arkasından Facebook yönetiminin en sempatik isimlerinden biri olan Ürün Departmanı Başkan Yardımcısı (VP of Product) Chris Cox çıktı sahneye. Chris Facebook'un ilk iş görüşmesine gittiğinde nasıl göründüğünden başlayarak günümüze kadar olan gelişimini konuşması boyunca özetlemeye çalıştı diyebiliriz. Facebook'un insanların en büyük problemi olan bulunabilme ve seslerini duyurabilme sorunlarına çözüm olduğunu anlatan Cox, haber akışımızın bir süre sonra kişisel gazetemize dönüştüğünü, gerçek zamanlı ve kişiselleştirilmiş bir kaynak haline geldiğini anlattı.

Tam da reklamlarla ilgili bir şeyler anlatmaya ne zaman başlayacaklar dediğimiz sırada Facebook Global Pazarlama Direktörü Mike Hoefflinger sahneye geldi ve duymak istediklerimizi anlatmaya başladı. Pazarlamayı markaların hikayelerini insanlara ulaştırma çabası olarak tanımlayan Hoefflinger, her şeyin merkezine marka sayfalarını koyarak başladı konuşmasına. Marka sayfalarından (bir diğer deyişle Fan Sayfalarından) bahsederken bir süredir test ettikleri ve bugün duyurdukları "Zaman Tüneli" ve "Mesajlaşma" özelliklerine de vurgu yapan Mike, markaların kimliklerini tanımlayan ve hikayeleriyle donattıkları sayfalar oluşturmasının etkili bir Facebook stratejisinin temelini oluşturacağının üzerinde durdu. (Blogger Notu: Zaman tünelinin efektif kullanımı için iyi bir örnek: Coca Cola Fan Sayfası. Mesajlaşma özelliği ise artık kullanıcılara markalarla birebir iletişim kurma şansı tanıyacak ama tabii bir şartla: marka bu özelliği aktive ederse. Hangi markaların bu aracı kullanacağını zamanla göreceğiz.)


Tabii ki bu sayfaların tek başına yeterli olmadığını ve Facebook'un diğer pazarlama araçlarıyla desteklenmeleri gerektiğini söyleyerek devam eden konuşmasında, Hoefflinger "Erişim Üretici" (Reach Generator) olarak tanımladıkları ana sayfada çıkan Sponsorlu Haber dediğimiz reklam türünün hikayelerimizin görünürlüğünü %75'lere çekebileceğini, bilinirlik ve tercih edilme oranlarını ise ikiye katlayabileceğini açıkladı (bir nevi iddaa etti). Mike, hikayeler dışında markaların sayfalarını ve ürettikleri uygulamaları ana sayfa reklamlarıyla desteklemelerinin geri dönüşleri 3 katına çıkaracağını söyledi ve sonunda ana sayfa reklamlarını sağdaki küçük kutulardan haber akışımızın içerisine, dolayısıyla mobil erişimlerimize ve çıkış yaptığımızda karşımıza çıkan ekrana taşıyacaklarını açıkladı. Bu yeni modelleri kısaca özetlemek gerekirse:


Sağ Kanat Reklamları: Facebook sayfamıza giriş yaptığımızda sağ tarafta kutu şeklinde çıkan klasik reklam modeli.
Haber Akışı (News Feed) Reklamları: Arkadaşlarımızın ve takip ettiğimiz sayfaların paylaşımlarının aktığı orta alanda da artık markalar hikayelerini, videolarını ve diğer içeriklerini paylaşabilecekler. Bunu Twitter'ı ilk açtığımızda karşımıza çıkan "Sponsorlu Tweet" gibi düşünebiliriz sanırım.
Mobil Reklamlar: Reklamların haber akışına girmesiyle birlikte platforma mobilden erişen kullanıcılar da artık akışlarının içerisinde markaların mesajlarıyla karşılaşmaya başlayacaklar.
Çıkış Ekranı: Facebook hesabımızdan çıkış yaptığımızda da artık son bulunduğumuz sayfa yerine karşımıza bir marka mesajı getiriyor olacak.


Markaların site veya mikrositelerine hatta bloglarına yönlendirdikleri bağlantıları, promosyonlarını, videolarını ve tüm hikayelerini bu dört araç aracılığı ile kullanıcılara çok daha iyi ulaştıracağını söyleyerek konuşmasını tamamlayan Mike böylece Facebook'un reklam anlamındaki yol haritasını açıklamış oldu.

Etkinlik iyi örnekler paneli ve sonrasında da daha spesifik oturumlarla devam etti ancak Mike Hoefflinger'ın anlattıkları bu konferansın ardından en çok konuşulup tartışılacak konular olacak gibi. Tabii sırada cevaplanması gereken daha büyük bir soru var: Kullanıcılar bu değişikliklere nasıl tepki verecek?