Webrazzi Dijital '12'nin Ardından

Türkiye'de dijital pazarlamanın kalbi bugün Webrazzi Dijital '12 etkinliğinde attı. Reklamverenlerden, yayıncılara, planlamacılardan kreatif ajanslara tüm paydaşlardan temsilcilerin katıldığı etkinlikte birbirinden değerli konuklar çok önemli bilgiler aktardılar. Özellikle amirimiz Serdar Kuzuloğlu'nun sohbeti ve SXSW'dan sıcağı sıcağına bilgiler aktaran Alemşah Öztürk'ün 2012 trendleri sunumu çok keyifliydi. Gün boyunca yapılan sunumlarda altı çizilen noktalardan bazılarını yazının devamında bulabilirsiniz.


  • Her siteye ayrı ayrı üye olup giriş yapmak artık yerini ekstra bir işlem gerektirmeyen Facebook connect'e bıraktı. Bu kullanıcılar için büyük kolaylık, izlesene gibi kullanıcıların içeriğiyle beslenen siteler içinse büyük bir nimet. (Tümay Asena - Nokta Medya)
  • Artık internette profillerimizle var oluyoruz, bu da internet reklamcılığını veri madenciliğine dönüştürüyor.  (Tümay Asena - Nokta Medya)
  • 2007'de 23 üyeyle kurulan IAB Turkiye'nin  şu anda aralarında reklam verenlerin, yayıncıların, medya planlama ve kreatif ajansların bulunduğu 142 üyesi bulunuyor. (Kader Kutun - IAB Türkiye)
  • IAB Türkiye'nin 2015 hedefi interneti TV'nin ardından ikinci büyük mecra haline getirmek. (Kader Kutun - IAB Türkiye)
  • IAB Türkiye eğitim biriminin düzenlediği ankette sektör paydaşları en çok "Lead Generation" ile ilgili çalışmalar yapılmasını istediler. (Kader Kutun - IAB Türkiye)
  • Şu anda ölçümlenebilen tek mecra internet. (Mahmut Kurşun - IAB Türkiye)
  • Türkiye'deki 12 yaş üstü internet kullanıcısı sayısı 25 milyon. (Mahmut Kurşun - IAB Türkiye)
  • Mobil datanın ölçümlenmesine başlanıldı, video ölçümü mayıs ayında başlayacak. (Mahmut Kurşun - IAB Türkiye)
  • 2020 yılında dünya üzerinde toplam 24 milyar cihaz (masaüstü, laptop, tablet, akıllı telefon vb.) olması bekleniyor. (Rima Erdemir - IAB Türkiye)
  • 25 milyon türk internet kullanıcısı aylık ortalama kişi başı 2500 sayfa görüntüleyip, yaklaşık 50 saatini internette geçiriyor. (Lauris Lietavietis - Gemius SA)
  • Türkiye'den en çok trafik alan ilk 5 site sırasıyla: Google, Facebook, Youtube, WindowsLive, MSN. Bu siteleri meb.gov.tr, mynet ve twitter takip ediyor. (Lauris Lietavietis - Gemius SA)
  • Türkiye'deki mobil cihazların %50'si Apple. Nokia %20 Samsung ise %15'le takipte. (Lauris Lietavietis - Gemius SA)
  • En fazla internet kullanıcısı 24 - 35 yaş aralığında, 18 - 24 yaş aralığındaki kullanıcıların sayısı ise az farkla ikinci durumda. Buna rağmen sayfa görüntülemelerde 18 - 24 daha etkin. Genel görüntüye baktığımızda ise yaş aralıklarının arasında çok büyük uçurumlar yok. Başka bir deyişle Türkiye her yaştan kullancıyı internette yakalama şansınız bulunan dengeli bir pazar. (Lauris Lietavietis - Gemius SA)
  • Türk internet kullanıcıları Macro Myopia sendromuna kapılıyor. Her yeni teknolojiyi bir anda gözümüzde büyütüp, beklentilerimizi karşılamadığı noktada bir anda sıradanlaştırıyoruz. (Bülent  Hiçsönmez - Google Türkiye)
  • Gelişim o kadar hızlı ki Galaxy Nexus S'in işlemcisi Ay'a ilk ulaşan mekiğin işlemcisiyle eş değer. iPad2'ye baktığımızdaysa ilk iPad'in 10 katı işlem gücüne sahip olduğunu görüyoruz. (Bülent  Hiçsönmez - Google Türkiye)
  • Marka içeriklerinin %77'si tüketiciler tarafından üretiliyor.  (Bülent  Hiçsönmez - Google Türkiye)
  • Artık Google'a sosyal medya hesaplarımızı entegre ederek, kendimize özel sonuçlara (arkadaşlarımızın paylaştıkları ve like ettikleri daha yukarıda çıkacak) ulaşabileceğiz. Başka bir deyişle sosyal medya daha da önemli bir hal alacak. (Sarper Danış - Ping)
  • Artık arama motoru konusunda da, site analitik raporlama araçlarında da alternatifiniz var. Denemeden hangisinin daha doğru yada daha iyi olduğuna karar vermek zorunda değilsiniz. (Alisher Hasanov - Yandex Türkiye)
  • Yandex analitik aracı Metrica, sitenize ulaşmakta problem yaşanması durumunda mesaj yada mail yoluyla sizi bilgilendiriyor. (Erhan Erdoğan - Yandex Türkiye)
  • Monitera'nın 3 ay boyunca 150 milyon datayı incelemesi sonucunda ortaya çıkan Twitter'ın Türkiye istatistikleri konferansın en büyük verisini oluşturdu diyebiliriz:
    • 7,2 milyon kullanıcı
    • 5,3 milyon aktif kullanıcı
    • Günde 1,7 milyon türkçe tweet
    • En çok tweet 21.00 - 23.00 saatleri arasında paylaşılıyor (dizilerin bu noktada etkisi önemli)
    • En çok tweet atılan gün Cuma (burada da "hayırlı cumalar" tweetlerinin büyük etkisi var)
    • %53 Erkek %47 Kadın kullanıcı
    • Ortalama takipçi sayısı 151
    • Kullanıcıların %58'i İstanbul, %13'ü Ankara ve %11'i de İzmir'den
    • Tweetlerin ortalama karakter sayısı 64
    • Paylaşımların %59'u mobilden geliyor (%45 Blackberry, %27 iPhone, %14 Android)
  • Twitter kitlesel sosyalleşmeyi tetikledi. (M. Serdar Kuzuloğlu)
  • İnterneti ölçebildiğimizi söyleyip duruyoruz ama metriklerimiz inceleyip anlamlandırmıyoruz. (M. Serdar Kuzuloğlu)
  • Kötü yorum, eleştiriye tahammülü olmayan markalar için sosyal medya doğru bir mecra değil. (M. Serdar Kuzuloğlu)
  • Firmalar yakın zamanda kurumsal iletişimin altında dijital iletişim departmanları kurmak zorunda kalacaklar. (M. Serdar Kuzuloğlu)
  • Farklı mecralarda aynı görseli, mesajı, iletişim yöntemini kullanmak büyük bir hata. Günümüzde tablet deneyimiyle cep telefonu deneyimi bile farklılaşıyor. (Alemşah Öztürk - 41?29!)
  • Alemşah Öztürk'ün sunumundan 2012'nin trend hamleleri:
    • İçerik oluşturma/hedef kitleye ulaştırma
    • İlgi çekici içerik yaratma
      • Bu bir viral video olmak zorunda değil, bir app yada oyun da aynı etkiyi yaratabilir
    • Beklenmedik işlerin pozitif etkisi
      • Tüketiciyi şaşırtır, onlara beklemedikleri anda güzel bir deneyim yaşatırsanız, aklında kalırsınız
    • Gerçek zamanlı olma
    • Sosyal olma, bağlantı kurma
    • Mobil
      • Yükseldi, yükseliyor, yükselmeye devam edecek
    • Fikir önderleri aktivasyonu
      • Hedef kitlenizin fikir önderlerini belirleyin, onları kampanyalarınıza dahil edin
    • Oyunculuk
    • Datanın yönetimi
      • Pinterest buna en güzel örnek, kategorize ve görselin gücünü çok iyi kullanıyor
    • Dijital satış
      • E-ticaret kültürünü oturttuk sıra sosyal ticarette

Oturumlarla ilgili detaylı yazılar için Webrazzi'nin web sayfasına göz atabilirsiniz: http://www.webrazzi.com/