Sosyal Medya Karneleri


Sosyal medya değerimizi / puanımızı ölçen site ve araçlar son zamanların yükselen trendlerinden. Bu araçlardan bazıları tek bir sosyal ağa odaklanırken, bazıları bütün sosyal hesapları entegre etmeye çalışıyor, bazıları ise konu başlıklarına göre sınıflandırmaya odaklanıyor. Tüm bunlar içerisinden üç araç diğerlerine göre biraz daha popüler olmuş durumda: Klout, Kred ve PeerIndex.


Şu anda en popüler araç olan Klout, değerlendirme kriterlerini üç ana başlıkta topluyor: Gerçek erişim, Kuvvetlendirme (Amplification) ve Ağ etkisi. Gerçek erişiminizi sosyal ağ hesaplarınızdaki arkadaş ve takipçileriniz içinden etkileşime geçtiğiniz kitle oluştururken, aldığınız yorum, beğeni, paylaşım gibi tepkiler kuvvetlendirici puanlarınızı, bu ikisinin bir birine oranı yani ne sıklıkla gerçekleştiği ise sosyal ağınıza olan etki puanınızı oluşturuyor. Klout'un kullanıcılarına verdiği 1 - 100 arasında değişen etki puanlarını bu kraterler üzerinden nasıl hesapladığını detaylı olarak açıklamaması güvenilir bir kaynak olarak kabul edilmesinin önünde bir engel oluştursa da en azından diğerlerinden çok daha önde olduğu ortada. Sosyal hesaplarımızın analiziyle ortaya çıkan etki puanımızın dışında, kullanıcılar birbirine +K adı verilen bir nevi güven puanı verebiliyor, markalar taban puan limiti belirterek sosyal etki liderleri olarak tanımlayabileceğimiz yüksek puanlı kullanıcılarla test kitleri yada indirimler paylaşabiliyorlar. Tüm kullanıcıların ortalama puanını 20 olarak açıklayan Klout aynı zamanda paylaşımlarınızı analiz ederek aşağıdaki tabloda hangi profile uygun olduğunuzu, etkilediğiniz ve etkisinde kaldığınız kullanıcıların daha çok hangi profillerde bulunduğunu paylaşıyor.Detaylı bilgi için klout.com/corp/kscore.

Öte yandan Kred kendine analiz alanı olarak Twitter'ı seçmiş durumda ve bu ağ içerisindeki etkileşimleri analiz eden çok açık bir puanlama sistemi kullanıyor. Yaptığınız her paylaşımın, aldığınız her bahsedilmenin yada kazandığınız her yeni takipçinin bir puan karşılığı var. Ayrıca offline'da kazandığınız ve sizi daha güvenilier ve etkili hale getirdiğinizi düşündüğünüz başarı belgelerinizi Kred'e yükleyerek ekstra puan kazanmanız mümkün. Yine Klout'a benzer olarak kullanıcılar birbirlerine +Kred puanları vererek güvenilirliklerini destekleyebiliyorlar. Klout'tan farklı olarak Kred kullanıcıları gruplandırarak topluluklar oluşturuyor (ayrı kullanıcıların kendi topluluklarını oluşturmasına da izin veriyor) ve bu topluluğun etki puanını da ayrıca hesaplayıp paylaşıyor. Puanlama sisteminden bir örneği aşağıdaki görselde inceleyebilir, tüm detayları  kred.com/rules adresinden inceleyebilirsiniz.

Son olarak PeerIndex Twitter, Linkedin, Facebook, Quora ve RSS feed'ler üzerinden etki puanı hesaplayan bir diğer araç. Aktivite, Dinleyici (Çevre) ve Günevilirlik kriterleri çerçevesinde hesapları analiz eden PeerIndex'in en kuvvetli olduğu yanı ise öne çıktığınız alanları konu başlıkları bazında belirlemesi. Aktivite ve çevre kriterleri tüm kullanıcıların dataları göz önünde bulundurularak, karşılaştırmalı bir şekilde belirleniyor. Güvenilir olduğunuz alanlar ise aşağıdaki ana başlıklar altında çeşitlendirilen alanlardan seçiliyor:
  • AME: Sanat, Medya ve Eğlence (arts, media and entertainment)
  • TEC: Teknoloji ve İnternet (technology and internet)
  • SCI: Bilim ve Çevre (science and environment)
  • MED: Sağlık ve Medikal (health and medical)
  • LIF: Keyif ve Stil (leisure and lifestyle)
  • SPO: Spor (sports)
  • POL: Haber, Politika ve Toplum (news, politics and society)
  • BIZ: Finance, İş Dünyası ve Ekonomi (finance, business and economics)
PeerIndex puanlandırma detayları için de peerindex.com/help/scores adresinden faydalanabilirsiniz.