GDOL Notları

5 Nisan Perşembe günü Doğan Online'ın bir projesi olarak hayata geçen GDOL yani Generation Do It Onliners etkinliğine katılma fırsatı buldum. Toplam 30 panelist ve konuşmacının yer aldığı etkinlikte Yandex'in CEO'sundan Mashable ve Socialbakers sitelerinin yöneticilerine kadar birçok önemli ismi dinleme fırsatı bulduk. Gün boyunca tekrarlanan ortak söylem internet çağının içine doğan kuşağın sosyal ilişkileri yaşayış tarzımızı baştan sona değiştirdiği ama bu ilişkilerin halen aynı temeller üzerinde durduğuydu. Toplantı boyunca altı çizilen noktaların bir kısmını aşağıdaki notlarda bulabilirsiniz.


  • M. Serdar Kuzuloğlu
    • Geçtiğimiz günlerde artık basılı yayın yapmayacağını duyuran Britannica 1970'de online entegrasyonu gündemine aldı, 1989'da CD ile dağıtıma başladı, 1994 yılındaysa web sitesini yayına aldı.
    • Hızla yaygınlaşan eşlerin ortak hesap yönetmesi durumu, işler boşanma noktasına geldiğinde yargıya intikal edebiliyor. Hukukçuların görüşü böyle bir durumda FarmVille tarlaları şifreyi ilk değiştirende kalacağı yönünde.
    • Zamanımızı efektif değerlendirmek için tavsiyelere ihtiyacımız var. Şu anda satışta olan 314 çeşit sabun var ve tavsiye olmadan hangisini satın alacağımıza karar vermemiz neredeyse imkansız.
  • Hanzade Boyner
    • Online ve offline kesinlikle paralel kavramlar değil, aksine tamamen iç içe geçmiş durumdalar.
    • Dijitalin ilk dönemi işlevsellik üzerine, yavaş yavaş geride bıraktığımız ikinci dönemi ise yapısallık üzerineydi. Sonunda sıra dijitalin kültürel anlamda olgunlaşmasında.
    • GDOL'ün tepkileri bizi yönetecek mi, yoksa gerektiğinde onlara da tepki gösterecek miyiz? Afrika'da yaşanan bir olaya 80 milyon kişiyle tepki gösteren GDOL'ün kendi etrafında gerçekleşen olaylara tepkisiz kalması bir süre sonra bize normal gelecek mi?
    • Eğitim hakkı, eşitlik ve adalet. İnternet bu değerleri hızla tüm dünyaya yaymaya başladığında gerçek gücüne kavuşmuş olacak
  • John - Doris Naisbitt (Naisbitt China Institute)
    • Online yaşamın bize getirdiği en büyük fayda zaman/mesafe ilişkisini ortadan kaldırması, artık okyanus ötesi görüşmeler yapmak için sadece saniylere ihtiyacımız var.
    • Basılı gazeteler hiçbir zaman ortadan kaybolmayacak, üreticiler er yada geç teknolojiyle geleneği buluşturacak bir orta yol bulacaklar.
    • Facebook global dünyayı bir yerel ağ haline getirdi, bunun karşılığındaysa hayatınızı şeffaf yaşamamızı talep etti, onun açtığı yolda şeffaflaşan hayatlarımız kişiselleştirilmiş deneyimlere yol açtı. Bunun en güzel örneklerinden birisi Amazon'un kişiselleştirilmiş öneri sistemi.
    • Google sayesinde birçok şeyi aklımızda tutmak zorunluluğunda değiliz, bir nevi beyin işlevlerimizden bazılarını Google'a outsource ediyoruz.
  • Prof. David Passig
    • Gerçekleşen olayların hepsinin arkasında bir itici güç bulunur, insanlık için itici güç mekansal ve fiziksel özgürlüğüdür.
    • İlk toplumlarda bireyler öne çıkıyordu ve minimum sosyal etkileşim vardı, sonrasında ticaret yollarıyla birlikte toplumlararası etkileşim başladı, bunu yeni yerlerin keşfi, ana karadan ayrılma ve Wright kardeşlerin uçuşu izledi. İnsanoğlu özgürlüğünü kısıtlayan ne varsa bir bir kırdı ve şimdi yerçekimi, ışık hızı, elektrik kabloları gibi sınırlarla savaşıyor.
  • Gareth Deere (Ipsos MediaCT)
    • Yeni trendlerle birlikte sektörler iç içe geçti, örneğin kitap mağazaları kahve satmaya başladı.
    • Ortalama uyku süreleri 9 saatten 6.9 saate geriledi.
    • İnsanlar yılda ortalama 60 günlerini TV başında, 21 günlerini ise akıllı telefonlarıyla geçiriyorlar.
    • Akıllı telefon kullanıcılarının %81'i telefonlarını hiç kapatmıyorlar.
    • Internet kullanıcılarının %61'i bir tercih yapmak durumunda kaldıklarında sosyal ağları televizyona tercih ediyor.
    • Satın alma kararlarının %81'i kadınlar tarafından veriliyor.
  • Lukas Maixner (Socialbakers)
    • Sosyal medya analitiklerinin üç temel bacağı bulunuyor: Sosyal dinleme, yaratılan etki ve platformlara özel metriklerin incelenmesi.
    • Socialbakers tarafından kullanılan metrikler: fan sayıları, etkileşim oranları, cevaplama zaman ve oranları ve büyüme (kullanılan formülleri aşağıda bulabilirsiniz).

  • Paul Berney (Mobile Marketing Association)
    • Mobilin hayatımıza girmesiyle tüketici davranışları ve beklentileri de şekil değiştirdi.
    • Mobil alışveriş, Tv- mobil etkileşimi ve lokasyon deneyimleri mobilin yükselen trendleri.
    • Tüketicilerin %31'i mağazada alışverişini tamamlamadan önce mobil arama yapıyor, negatif bir yorum üzerine satın almadan vazgeçme oranı ise %34.
    • Tüketimin önündeki en büyük engel kısıtlı zaman ve bekleme, yegane çözüm ise mobil.
    • Başarılı kampanyalar için tüm kanallara entegre, diyalog ve etkileşim yaratan, gerçek zamanlı ve kullanıcının kontrolünde uygulamalar yapmamız gerekiyor.
  • Adam Ostrow (Mashable)
    • 2005'te Pete Cashmore tarafından kişisel bir blog olarak kurulan Mashable, 2006'da 500.000, 2008'de 2 milyon, 2010'da yaklaşık 9 milyon tekil ziyaretçiye ulaştı ve şu anda bu sayı 23 milyonun üzerinde.
    • Türkiye'den giriş yapan yaklaşık 2000 ziyaretçi bulunuyor.
    • Ekibe 2007 yılında katılan Adam'ın sitede 2500'ün üzerinde blog yazısı bulunuyor.
    • Markalar sosyal medyayı satışlarını arttırmak, içerik yaratmak, müşteriyle etkileşim kurmak yada hediye kampanyalarıyla dikkat çekmek için kullanabilir, bunları entegre edebilirler. Önemli olan her an bağlantıda olmaları.
  • Arkady Volozh (Yandex)
    • İnternetin gelişimi: Düz yazı > Bağlantılar > Multimedya > Sosyalleşme > Kişiselleştirme > Mobil
    • Arama motoru teknolojisi uyarlanabilen bir yapıya sahip değil, dolayısıyla her arama motoru kendi sistemini icat etmek zorunda.
    • 2 Milyar internet kullanıcısı için sadece 6 tane arama motoru bulunuyor (Google, Yandex, Bing, Seznam, Naver, Baidu)
    • Aynı lokale odaklanan arama motorları olması rekabeti, rekabetse kaliteyi, farklı görüş açılarını ve karşılaştırma imkanını arttırır.
    • Yandex'in Türkiye'de yer alması kullanıcılar için daha iyi ürünler/hizmetler, işletmeler için daha iyi ortaklıklar, reklamverenler için de daha iyi fiyatlar anlamına geliyor.

Başta da söylediğimiz gibi gün boyu devam eden etkinlikte konuşulanların sadece küçük bir kısmını aktarabildik. Etkinliğin tüm detaylarına ulaşmak isteyenler GDOL Facebook sayfasını takip edebilir. Tüm videoların çok yakında burada yer alacağı duyuruldu.