Zumbara: Zaman Kumbarası

Dünya'nın en yaygın sorularından biridir "Zaman mı, para mı?" sorusu. Zaman diyenler idealist, para diyenler realist olarak kabul edilir genllikle ve yeterli para'nın olmadığı bir zaman diliminde hem temel ihtiyaçların karşılanıp, hem de keyif aldığımız aktivitelerde bulunmanın bir ütopyadan fazlası olmadığı düşünülür. Çoğunluğun aksine Zumbara ekibi bu soruya "Zaman" olarak cevap verenlerden. İki güzel sloganları var; Zumbara ismini "Zaman Kumbarası"nın kısaltması olarak kullanırken, yaymaya çalıştıkları sisteme ise "Sosyal Paylaşımın Yeni Yolu" diyorlar. Dünyada yaygın olarak kullanılan "Zaman Bankası" sisteminin Türkiye'deki tek uygulayıcısı durumundular ve her geçen gün daha geniş kitlelere hitap ediyorlar.

Peki nedir bu zaman bankası sistemi? Zumbara ekibinin belirttiğine göre halihazırda 6 kıtada ve 33 ülkede uygulanan bir "Hediye Kültürü ve Ekonomisi" sistemi ve 1820'lerden beri para yerine zaman kullanılarak ihtiyaçların karşılanmasına olanak sağlıyor. En basit şekliyle özetlemek gerekirse birisine 1 saat yardım ediyorsunuz, karşılığında 1 saat kazanıyorsunuz ve bu 1 saatinizi ihtiyacınız olan başka bir hizmeti almak için harcıyorsunuz. Zumbara üyeleri siteye hem almak istedikleri, hem de vermek istedikleri hizmetlerin girişlerini yapabiliyor, diğer üyelerin almak istedikleri hizmetlere teklif verebiliyor ve yine diğer üyelerin vermek istedikleri hizmetlere talip olabiliyorlar. En önemli özelliği ise kendi kendini sürekli besleyen bir platform olması. Sistemin kurgusu gereği aslında gerçekleştirilen her hizmet alışverişi, bir sonrakine zemin hazırlıyor ve bu şekilde zaman bankası her geçen gün büyümeye devam ediyor.

Zumbara içerisinde şu anda eğitici, öğretici, deneyimlerin paylaşıldığı, hobiler geliştirilen, derslere yardımcı olan yüzlerce hizmet bulunuyor. Bu hizmetlerden bazıları şu şekilde:

  • Tenis dersi vermek istiyorum - 2 saat
  • Juggling öğrenmek istiyorum - 2 saat
  • İngilizce/Fransızca çeviri hizmeti vermek istiyorum - 2 saat
  • Pasta eğitimi almak istiyorum - 1 saat
  • Direksiyon eğitimi vermek istiyorum - 2 saat
  • Go oynamayı öğrenmek istiyorum - 2 saat
  • Yalıtım danışmanlığı vermek istiyorum - 2 saat
  • Köpek gezdirme hizmeti almak istiyorum - 2 saat
  • Utrecht ve Amsterdam hakkında bilgi almak istiyorum - 1 saat


Siz de zamanınız karşılığı yukarıdaki hizmetlerden birini almak veya vermek, Zumbara ile zamanınızı dolu dolu yaşamaya hemen başlamak isterseniz buradan yolculuğunuza başlayabilirsiniz. Bu tarz sosyal internet girişimi örneklerinin çoğalması dileğiyle.