Facebook Reklamlarında Exchange Dönemi

Web sitelerinin kullanıcı deneyimini ön planda tutan platformlar haline gelmesi, kullanıcıların kendi içeriklerini oluşturup paylaşma alışkanlığı kazanması ve kullanıcıları tanıyan akıllı reklam sistemleri. Bunların tümü yeni medya düzeninin getirdiği doğal gelişmeler olarak kabul edilebilir. Özellikle giderek artan reklam kirliliğini göz önünde bulundurduğumuzda kullanıcının en ilgisini çekmesi muhtemel reklamı göstermenin önemi de giderek artıyor. Bu konuda en gelişmiş hedefleme seçenekleri ise tabii ki geniş kullanıcı verisiyle Facebook'ta bulunuyor. Kullanıcıların kendi rızasıyla paylaştığı başta demografik özellikler ve ilgi alanları olmak üzere tüm bilgiler reklam verenlere seçenek olarak sunuluyor. Dahası Facebook bunun da bir adım ötesine geçerek Eylül ayında duyurduğu Exchange özelliği ile birlikte kullanıcıların Facebook dışında ziyaret ettikleri siteler doğrultusunda da reklam hedeflemelerine olanak sunmaya başladı.

Daha önce birçok network tarafından kullanılan bu özelliğin dünya genelinde 1 milyara yakın bir kullanıcı kitlesine sahip bir sosyal ağda uygulanacak olması, özellikle e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren reklam verenler için büyük önem taşıyor. Sistemi kısaca özetlemek için e-ticaret sitesi örneğini ele alalım:

  • Kullanıcı e-ticaret sitesini ziyaret ediyor
  • Site hem kategori bazında hem de spesifik ürün bazında ziyaret edilen her sayfa için kullanıcının bilgisayarına çerezler tanımlıyor
  • Kullanıcı satın alma yapıyor/yapmıyor ve siteden ayrılıyor
  • Bu kez Facebook içerisinde gezinmeye başlıyor, sistem e-ticaret sitesi tarafından bırakılan çerezleri fark ediyor ve hazırlanan kurguya bağlı olarak kullanıcıya en uygun reklamı gösteriyor
  • Örneğin 
    • Satın alma yapmış bir kullanıcıya benzer yada tamamlayıcı ürünlerin reklamı
    • Satın almaktan son anda vazgeçmiş bir kullanıcıya aynı ürünün veya alternatiflerinin reklamı
    • Sürekli aynı kategori içerisinde inceleme yapmış kullanıcıya o kategori ile ilgili reklam vb.
Ağırlıklı olarak satışa veya başka bir spesifik aksiyona (Form doldurtma, üye kazanma, indirme vb.) yönelik kampanyalarda kullanılan bu özellik ile birlikte hem reklam verenin daha kısa sürede sonuca ulaşması, hem de kullanıcıların kendilerine en uygun reklamı görmesi sağlanıyor. Facebook Exchange için bilinmesi gereken önemli noktalar ise şu şekilde:
  • Bu hedefleme seçeneğini kullanmak için yetkili bir DSP'den (Demand-Side Platform) hizmet alınması gerekiyor
  • Bu hedefleme ile sadece Facebook dışında bir sayfaya yönlenen standart reklam modeli kullanılabiliyor
  • Bu seçenek diğer Facebook kullanıcı hedeflemeleri ile kombine edilemiyor
  • İlk yapılan testlere göre geri dönüş oranını 16 ile 20 kat arasında arttırdığı iddaa ediliyor
  • Sistemi kullanabilmek için elinizde ziyaretçilerinize ait çerez bazlı (cooki-based) verilerinizin bulunması gerekiyor
  • Facebook diğer birçok modelde uyguladığı gerçek zamanlı fiyatlandırma sistemi burada da geçerli olacak
Birçok markanın pazarlama ve reklam stratejisinde önemli rol oynayan Facebook'un bu önemli yeniliği çok kısa zamanda özellikle e-ticaret siteleri tarafından kullanılmaya başlayacak, bize de geri dönüşler ile ilgili daha somut sonuçlar sunacaktır. Daha detaylı bilgi almak isterseniz tanıtım sayfasını inceleyebilir veya Facebook'un ilgili blog yazısını okuyabilirsiniz.