Sosyal Medya Gözünden London 2012

2008 yılında Pekin'de gerçekleşen son olimpiyat organizasyonunun ardından yaşanan teknolojik gelişmeler ve online penetrasyonlardaki artışlar göz önünde bulundurulduğunda Londra 2012 organizasyonunun ilk "Sosyal Olimpiyat" olacağı herkes tarafından öngörülüyordu. Sonuçta ilk andan itibaren her şey beklendiği gibi gelişti ve olimpiyat rekorlarının yanı sıra paylaşım rekorları da önemli bir gündem maddesi haline geldi.

Öncelikle geçmiş yıllardaki organizasyonlardan farklı olarak bu yıl düzenleme komitesi tarafından Sosyal Medya paylaşımları ile ilgili bir yönerge yayınlandı. Buna göre:

  • Gerçekleştirilen tüm paylaşımlar birinci tekil ağızdan veya günlük düzeninde yazılmalı
  • Paylaşımlar organizasyon yada diğer katılımcılar hakkında gizli yada özel bilgiler içermemeli
  • Olimpiyat sahalarında çekilen fotoğraflar reklam amaçlı olarak yayınlanmamalı
  • Olimpiyat sahalarında kaydedilen video ve ses dosyaları sadece kişisel olarak kullanılmalı, herhangi bir sosyal mecrada yayınlanmamalı
Bu şekilde uzayıp giden listenin tamamına bu linkten ulaşabilirsiniz.

Olimpiyatların açılışıyla birlikte yaşanan her ilginç olay, madalyaya uzanan her müsabaka ve sahaya çıkan her popüler atlet sosyal medyada yankı uyandırdı. Her günün ardından #energy2012 etiketiyle paylaşılan tüm tweetleri analiz eden EDF (etkinliklerin resmi elektrik sağlayıcısı), 21.00 - 21.30 saatleri arasında Londra'nın simgelerinden "London Eye" üzerinde günü özetleyen bir ışık gösterisi sundu. Gösteri her gün aşağıdaki programla tekrarlandı:
  • 20.55 - 21.00: 5 dakikalık geri sayım
  • 21.00 - 21.03: O gün atılan tüm tweetlerin olumluluk yüzdesi (Energy of the Nation)
  • 21.03 - 21.06: Günün en önemli olayını vurgulayan ışık gösterisi
  • 21.06 - 21.30: Geride kalan 24 saatin 24 dakikada özetlenmesi
  • 21.30 - 21.30: Kapanış gösterisi
Takip edilen tüm datayı, gün gün incelemek isterseniz: Energy of The Nation

Paylaşımın en yoğun olduğu araç olarak tanımlayabileceğimiz Twitter'ın olimpiyatların ardından resmi blogu üzerinden duyurduğu istatistiklere göz atacak olursak:
  • Turnuva boyunca, son güne kadar olimpiyatlarla ilgili toplam 150 milyon tweet atıldı
  • Usain Bolt'un altın madalyaya koştuğu 200m finali sırasında dakikada 80.000 tweet atıldı (turnuva boyunca ulaşılan en yüksek ortalama)
  • Madalyalar dışında en çok tweet akışı sağlayan anlar Kobe'nin İspanya karşısındaki smacı ve Hope Solo'nun ABD - Japonya kadınlar futbol müsabakası sırasındaki kurtarışı oldu.
  • Twitter'da en popüler spor beklendiği gibi futbol olurken, onu yüzme izledi
  • Kapanış törenindeki yıldızlar geçidinin kazananı, dakika atılan 116.000 tweetle efsane grup Spice Girls oldu
Kısaca Londra 2012 ilk "Sosyal Olimpiyat" olarak tarihe geçerken, bundan sonraki tüm etkinliklerde sosyal mecraların nasıl bir önem taşıyacağıyla ilgili de geride büyük ipuçları bıraktı.