Sosyal Medya Kampanyalarının Yükselen Trendleri

Bundan bir yada iki yıl öncesine kadar sosyal medya kavramı hayatımızda yokken, markalar bu alanın korkutucu bir hızla büyümesini çekingen bir şekilde izlerken, artık Facebook uygulamaları tüm stratejinin merkezinde yer almaya, her köşeye bir Twitter #etiketi eklenmeye başladı. Hal böyleyken ilk başlarda çok ilgi çeken bu uygulama ve yönlendirmeler artık sıradanlaşmaya, etkisini yitirmeye başladı diyebiliriz. Bu durumla ters orantılı olarak sosyal medya yatırımları da büyüme eğilimi gösterince marka ve ajanslar çıkışı mobil entegrasyonda aramaya başladılar. Yazının devamında farklılaşmayı başaran örnekler üzerinden iki farklı sosyal medya kampanyası trendini inceleyebilirsiniz: QR kodlar ve Check-in'ler.

QR Kod
Daha önce araç ve stok takibi gibi işler için kullanılan bu eski kodlama sistemi, mobil dünyanın yeni gözdeleri arasında yerini hızla aldı. Bu hızlı yükselişin nedenleri olarak da görebileceğimiz, QR kodların en önemli özellikleri:
  • Standart bir yapı olması, geçerliliğini zamanla yitirmemesi
  • Üreticiye yada kullanılan cihaza bağımlı olarak özel bir uygulamaya gerek duymadan, herhangi bir qr kod okuyucuyla işlem görebilmesi
  • Ana yapı bozulmadığı sürece renk ve desen gibi görsel geliştirmelere açık olması
Süreci kısaca özetlemek gerekirse, web üzerinde kolayca bulabileceğiniz herhangi bir qr kod üreten uygulamaya kod okutulduğunda sitemizin URL'ini, görünmesini istediğimiz yazıyı, etkinlik yada lokasyon bilgisini vb. nasıl bir kullanım yapmak istiyorsak o doğrultuda gerekli bilgileri giriyoruz ve qr kodumuz saniyeler içerisinde hazırlanıyor. İki boyutlu bir resimden daha fazlası olmayan bu görseli dilediğimiz yere, dilediğimiz şekilde yerleştiriyoruz. Son adımdaysa kullanıcılar herhangi bir qr kod okuyucu yada Google Goggles gibi görsel bir tarayıcı aracılığıyla bu kodu okutup yönlendirdiğimiz içeriğe ulaşıyorlar. 

Kullanımı ve entegrasyonu bu kadar basit olunca kartvizitlerden, gazete ilanlarına, el flyerlarına kadar her köşede karşımıza çıkan qr kodların sosyal medya ajansları tarafından da keşfedilmesi uzun sürmedi tabii. En iyi örnek olaraksa Güney Kore'nin gross market markası Emart'ın ShadowQRCode uygulaması farkını açıkça ortaya koyuyor. Öğle tatilinde satışlarının büyük ölçüde düştüğünü farkeden Emart sadece 12.00 - 13.00 saatleri arasında üzerine vuran güneş ışığının gölgesiyle okutulabilen qr kod stantlarını şehrin farklı noktalarına yerleştirerek dikkat çekmeyi ve bu dikkati satışa döndürmeyi amaçladı. Kampanya süresince öğle saatlerinde qr kodu okutmayı başaran kullanıcılar özel bir sayfaya yönlendirilerek hem kampanya indirimlerinden faydalandılar, hem de alışverişlerini cep telefonlarından tamamlayarak ürünlerinin adreslerini teslim edilmesini sağladılar. Sonuç mu: dağıtılan 12bin indirim kuponu ve öğle saatlerindeki satışlarda %25 artış.





Tabii bu basitlikler içerisinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar da var. Qrema'nın bu konu üzerine hazırladığı blog yazısında QR kod kullanımındaki 5 büyük hata şöyle özetleniyor:
  1. Kodu test etmemek - Ne kadar güvenilir bir kaynaktan üretilmiş olursa olsun kodu mutlaka mümkünse farklı model ve işletim sistemine sahip cihazlardan test edin
  2. Çok fazla metin kullanmak - QR kodların mobil tetikleyici olduğunu da göz önünde bulundurarak kullanıcıyı mümkün olan en kısa zamanda sonuca götürmek önemli
  3. Mobil olmayan sayfalar sunmak - Her ne kadar gelişen cihazlar ve genişleyen ekranlar normal web deneyimini mobile taşısa da, kullanıcının sonuca gitmesini yine zorlaştıracaktır
  4. Data hattının olmadığı yerlere QR kod koymak - Metro istasyonundaki QR kodlu reklamları görmüş müydünüz?
  5. QR kodların sadece bilgi içermesi - QR kodun ucuna bağlayacağını bir küçük havuç, kampanyanızı çok daha çabuk başarıya ulaştıracaktır
Check-in Entegrasyonları
Facebook ve Twitter'ın ardından en çok kullanılan sosyal ağlardan biri olan Foursquare ile birlikte hayatımıza giren check-in olma kavramı, her geçen gün farklı bir kullanımla karşımıza çıkıyor. Önceleri sadece rozet kazanma ve sık gidilen yerlere "mayor" olabilme derdindeyken şimdi yaptığımız check-in'ler bize indirimler ve hediyeler kazandırabiliyor. 

Markalarsa yine bu kullanımların da ötesine geçerek farklılaşma çabasındalar. Yakın zamanda hayata geçirilen başarılı örneklerden biri İsrail'de Orbit tarafından gerçekleştirilen "Orbit White vs. Mr Coffee" kampanyası. Önceden belirlenen kahve satış noktalarını takibe alan Orbit ekibi, müşterilerden herhangi biri check-in olduğu anda kahveyi temsil eden Mr. Coffee ve sakızı temsil eden Orbit White karakterlerini o noktaya yönlendiriyor. Müşterinin yanında sakızın kahveyi yakalamasıyla sonuçlanan kovalamanın ardından Orbit White müşteriyi kahve lekelerinden kurtarmak için yanında getirdiği kurtarma kitini teslim edip oradan ayrılıyor. Burada dikkat çeken önemli noktalardan biri, bu olaydan haberdar olan müşterilerin check-in yaparken Orbit'in dikkatini çekmeye çalışmaları.



Başka bir başarılı örnek incelemek isteyenlere tavsiye: KLM Surprise.

Bu iki trend ilk akla gelenler. Bunlar dışında NFC gibi, Arttırılmış Gerçeklik (Augmented Reality) gibi geleceğin teknolojisi kabul edilen trendler olduğu gibi, Facebook içerisindeki yenilikleri yakından takip eden ve farklılaşmayı başaran kampanyalar da bulunuyor. Sosyal mecraların bizi nereye götüreceğini yaşayarak öğreneceğiz.